İstanbul’un sorunlu trafik sıkışıklığına karşı bir çözüm olarak “trafik sıkışıklığı fiyatlandırması” adında bir girişim ortaya çıkıyor. İstanbul Bilgi Üniversitesi’nden Prof. Dr. Ayşe Uyduranoğlu, bu girişimin trafik sıkışıklığını azaltmak ve hava kirliliğini azaltmak için önemli faydalar sağlayabileceğini öne sürüyor.
Prof. Dr. Uyduranoğlu, “trafik sıkışıklığı fiyatlandırması” uygulayan şehirlerde sıkışık bölgelerde %10 ila %40 arasında bir trafik azalışı olduğunu belirtiyor. Ayrıca toplu taşıma kullanımında da %5 ila %15 arasında bir artış olduğunu vurguluyor. Uyduranoğlu, İstanbul’da yapılan bir anket sonucunda toplu taşıma kullanıcılarının, araç sahiplerine kıyasla sisteme daha fazla destek verdiğini ortaya koyuyor.
Uyduranoğlu, pilot programın hayata geçirilmesi çağrısında bulunarak sonuçların düzenli olarak kamuoyuyla paylaşılmasının önemine vurgu yapıyor. Stockholm’ün başarılı bir şekilde benimsenmesini örnek göstererek, olumlu sonuçlar elde etmek ve halkı değişime ikna etmek için bir deneme süresinin gerekliliğine dikkat çekiyor.
Prof. Dr. Uyduranoğlu, elde edilen gelirin tamamen toplu taşımanın iyileştirilmesine harcanmasının önemini vurguluyor. Birçok şehir, toplu taşıma kapasitesindeki yetersizlikler nedeniyle fiyatlandırma sistemine geçmekte tereddüt ediyor.
Uyduranoğlu, sistemin potansiyel tasarımını tartışırken, araç tipi ve bölgede geçirilen süre gibi faktörlere bakılmaksızın tüm araçlar için sabit bir ücret öneriyor. Ayrıca, çevre dostu araçlar gibi elektrikli araçlar için daha düşük tarifelerin düşünülmesini öneriyor.
Prof. Uyduranoğlu, tıkanıklık fiyatlandırmasının küresel olarak benimsenmesi hakkında bilgi veriyor. Bu sistem ilk olarak Singapur’da uygulandı ve başarılı oldu. Singapur’un başarısından sonra Milano, Stockholm ve Londra gibi Avrupa şehirleri de tıkanıklık fiyatlandırmasını benimsedi. Ancak, Londra ve Belçika’nın Gent kentindeki örneklerde olduğu gibi, halkın bu sisteme direnç gösterdiği belirtiliyor.
Makale ayrıca, İstanbul’da artan otopark maliyetlerine de değiniyor. Hem kamu hem de özel otopark tesislerinin fiyat artışlarını vurgulayarak, park ücretlerine daha dengeli bir yaklaşımın gerekliliğine dikkat çekiyor.
İstanbul, trafik sıkışıklığıyla mücadele etmek için trafik sıkışıklığı fiyatlandırmasını düşünürken, trafik yönetimi, kamuoyu ve altyapı geliştirme gibi zorluklarla karşılaşıyor. Bu tür girişimlerin başarısı, etkili iletişime, deneme sürelerine ve gelirin toplu taşımanın altyapısını geliştirmek için stratejik olarak kullanılmasına bağlıdır. Bu şekilde İstanbul, kentsel hareketliliği yeniden şekillendirmeyi ve çevresel kaygıları ele almayı hedefleyen öncü bir değişimin ön saflarında yer alabilir.